Staten blir majoritetsägare i projekt för ny kärnkraft vid Ringhals

Staten går in som 60% ägare i Videberg Kraft för att bygga tre små reaktorer i Ringhals. EU ska pröva stödet.
Regeringen går in som delägare i nytt kärnkraftsprojekt
Regeringen och Videberg Kraft har enats om ett avtal om statligt stöd för att bygga ny kärnkraft vid Ringhals, som rapporterar SVT.
Beslutet innebär att staten går in som majoritetsägare och kommer att äga 60 procent av Videberg Kraft. Vattenfall behåller 20 procent och Industrikraft i Sverige AB äger resterande 20 procent. Videberg Kraft lämnade en ansökan om statligt stöd i december 2025 och regeringen har nu beslutat att bevilja finansiering, som nu ska prövas av EU‑kommissionen enligt regler för statsstöd. Ett beslut från kommissionen väntas under hösten 2027, med målet att de första reaktorerna ska vara på plats i mitten av 2030‑talet. Projektet omfattar tre små modulära reaktorer som ska levereras av brittiska Rolls‑Royce.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


